قضیه ی ذهنیه

author

  • اسدالله فلاحی استادیار دانشگاه زنجان
Abstract:

«قضیه‌ی ذهنیه» یکی از اصطلاحاتی است که در منطق اسلامی معرفی شده و در فلسفه‌ی اسلامی به کار رفته است. در این مقاله، با پی‌گیری تحولات تاریخی این اصطلاح، نشان داده‌ایم که قضیه‌ی ذهنیه معانی بسیاری را در دوران‌های مختلف به خود گرفته و با قضیه‌های گوناگونی در منطق و فلسفه گره خورده است. این تنوع و دگرگونی در معانی سبب شده است که قضیه‌ی ذهنیه با ابهامات بسیاری چه در منطق قدیم و چه در فلسفه‌ی اسلامی رو‌به‌رو گردد. در این مقاله، سعی شده است افزون بر تفکیک این معانی، صورت‌بندی دقیقی از معانی قضیه‌ی ذهنیه در منطق جدید ارائه شود تا به کمک آن، امکان ارزیابی این اصطلاح فراهم گردد. در این صورت، بهتر می‌توان صحت و سقم دعاوی نسبت به این قضیه و درستی یا نادرستی کاربرد آن در مسایل منطقی -  فلسفی را آزمود.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

قضیه ی کندورسه و دموکراسی معرفتی: یک ارزیابی روش شناختی

  یکی از مسائلی که همواره اندیشمندان مختلف درگیر آن بوده ­اند، تلاش برای اثبات روش درست دستیابی به تصمیم صحیح و به واسطه ­ی آن نظام سیاسی ایده<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: &quot;Cambria&quot;,&quot;serif&quot;; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="AR...

full text

قضیه گلدی

اهمیت، تاثیر و راه گشایی قضیه گلدی در جبر به ویژه در نظریه حلقه ها فراوان بوده است و به طور قطع انجام پژوهش های بسیاری در جبر و دست یابی به نتایج مهم در این زمینه را باید مدیون قضیه گلدی دانست. در این مقاله می کوشیم زمینه های پیدایش قضیه گلدی و مفاهیمی را که در اثبات آن به کار رفته است، آشکار سازیم.

full text

قضیه پروانه

تمرکز مقاله بر بیان اثبات های متعدد قضیه مشهور پروانه در هندسه اقلیدسی است.

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


Journal title

volume 10  issue 35

pages  21- 52

publication date 2013-03-18

By following a journal you will be notified via email when a new issue of this journal is published.

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023